Мовна категоризація первинного та вторинного знання

  • Т. Stasyuk

Abstract

У статті проаналізовано актуальне питання сучасної когнітивної лінгвістики – особливості мовної категоризації первинного та вторинного (наукового / професійного) знання. Метою наукової розвідки є аналіз механізмів роботи свідомості людини з освоєння навколишнього світу та втілення знання про світ у спеціальних ментально-мовних структурах – категоріях мислення та інтерпретації знання про світ. В історії вивчення категорій, на нашу думку, можна розрізнити два підходи-періоди, перший з яких виділяє первинні (універсальні / загальнофілософські / фундаментальні) категорії, а другий – вторинні (наукові та професійні) категорії. Ключові слова: когнітивна лінгвістика, категоризація знання, ментально-мовна структура, категорії мислення, категорії інтерпретації знання   В статье рассмотрены актуальные вопросы современной когнитивной лингвистики – особенности языковой категоризации первичного и вторичного (научного / профессионального) знания. Целью исследования является анализ механизмов работы сознания человека по освоению окружающего мира и воплощению знания о мире в специальных ментально-языковых структурах – категориях мышления и интерпретации знания о мире. В истории изучения категорий, по нашему мнению, можно различить два подхода-периода, первый из которых выделяет первичные (универсальные / общефилософские / фундаментальные) категории, а второй – вторичные (научные и профессиональные) категории. Ключевые слова: когнитивная лингвистика, категоризация знания, ментально-языковая структура, категории мышления, категории интерпретации знания   The paper investigates the fundamental issues of modern cognitive linguistics. The point of special interest is peculiarities of linguistic categorization of primary and secondary (academic / professional) knowledge. The aim of the study is to analyze the mechanisms of the human mind for the world exploration and knowledge implementation in special mental and linguistic structures, which are categories of thinking and categories of knowledge interpretation. In the history of the study of the categories, in our opinion, it is possible to distinguish two approaches, the first of which identifies the primary (universal / philosophical / basic) categories, and the second secondary (scientific and professional) categories. The various aspects of  perception of the world explicates various categories, which are formed in the groups. Primary categories include perceptual and comprehension categories and secondary categories comprise scientific ones (research, interpretive, innovative) and professional ones (empirical, practical, technological, sociological). On the other hand, it is possible to distinguish perceptual natural categories as mental categories of natural objects and conceptual categories as categories of notions and language units. It is also relevant to investigate conceptual categories as explication of language knowledge about the world. Then we have to study grammatical categories and their types (morphological, derivative and syntactical ones). Key words: cognitive linguistics, categorization of knowledge, mental-linguistic structure, the categories of thought, the categories of knowledge interpretation

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract views: 16
PDF Downloads: 8
How to Cite
StasyukТ. (1). Мовна категоризація первинного та вторинного знання. Journal “Ukrainian sense”, (1), 13-20. Retrieved from https://ukrsense.dp.ua/index.php/USENSE/article/view/127
Section
Articles