Тестові завдання з культури мови в сертифікаційній роботі з української мови і літератури

  • I. Mamchych

Abstract

У статті розглянуто тестові завдання з культури мови в  сертифікаційній роботі з української мови і літератури національного зовнішнього незалежного оцінювання. З’ясовано їхню кількість, тематику та  причини складності таких завдань; накреслено шляхи подолання негативної ситуації. Ключові слова: культура мови, тестове завдання, складність тестового завдання, акцентологічні норми мови, лексичні норми мови, граматичні норми мови.   В статье проанализированы тестовые задания по культуре речи, представленные в сертификационной работе по украинскому языку и литературе национального внешнего независимого тестирования. Определено их количество, причины сложности таких заданий и поданы рекомендации по изменению негативной ситуации. Ключевые слова: культура речи, тестовое задание, сложность тестового задания, акцентологические нормы языка, лексические нормы языка, грамматические нормы языка.   The article analyzes the tests in the certification work with the Ukrainian language and literature of the independent external evaluation (further – IEE). To set purpose implies fulfillment of the following tasks: to find out the reasons for the complexity of these tasks; to outline ways to overcome this situation. The issues of language culture testing have been already represented from the beginning of its introduction in 2008. It mainly tests with the choice of a correct answer from four or five proposed. Gradually the number of tasks increases. Statistical indicators of fulfillment tests with the language culture  suggests that they never fall into the category of «light», especially «very easy» for complexity. Analysis of the psychometric indexes of tests in the national testing allows to do the following conclusions: – almost equal distribution of answers of participants testing on some tests indicates about  a «blind»  guessing, not on solid knowledge of graduates. The Ukrainian language skills have not been formed in the pupils because adults, which speech uses pupils barely follow the linguistic regime in the school; – the most difficult are traditionally tests from accentual (emphasis of words), lexical (knowledge of lexical meaning; pleonasm), morphological (refer to time; coordination nouns with numerals, use of prepositions, respect for rules government) and syntactic (violation of communication with those pronouns according to which they point; misconstruction sentences with participial and adverbial-participial constructions) norms of modern Ukrainian language;   – participants can not cope with test tasks that require knowledge of lexical meanings of words, rules and principles of control clauses in Ukrainian; – need to reallocate hours of language learning in the senior class taking into account the hours in preparation for the IEE. Key words: culture language, test task, the complexity of the test tasks, accentual norms of language, lexical norms of language, grammatical norms of language.

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract views: 16
PDF Downloads: 38
How to Cite
Mamchych, I. (1). Тестові завдання з культури мови в сертифікаційній роботі з української мови і літератури. Journal “Ukrainian sense”, (1), 66-77. Retrieved from https://ukrsense.dp.ua/index.php/USENSE/article/view/133
Section
Articles