Експресивні можливості формально ідентичних власних назв у художньому мовленні

  • M. Docenko

Abstract

У статті розглянуто питання експресивного потенціалу формально тотожних поетонімів. Матеріалом для теоретичних узагальнень послугував жіночий онімікон роману Тараса Прохаська «НепрОсті». Виявлено, що семантико-стилістична роль дублювання імені Анна для кількох поколінь жінок полягає в ускладненні структури й ритму твору. Доведено, що на основі формально ідентичних поетонімів реалізуються такі параметри постмодернізму, як екзистенційний страх, самотність, загравання і схильність до епатування. Ключові слова: жіночий онімікон, літературний антропонім, поетонім, постмодернізм, формально ідентичні власні назви   В данной статье рассмотрено  вопросы экспрессивного потенциала формально тождественных поэтонимов. Материалом для теоретических обобщений послужил женский онимикон романа Тараса Прохасько «Непростые». Выявлено, что семантико-стилистическая роль дублирование имени Анна для нескольких поколений женщин заключается в усложнении структуры и ритма произведения. Доказано, что на базе формально идентичных поетонимив реализуются такие параметры постмодернизма, как экзистенциальный страх, одиночество, заигрывание и склонность к эпатированию. Ключевые слова: женский онимикон, литературный антропоним, поэтоним, постмодернизм, формально идентичные имена   The article examines the question of expressive potential of formally identical poetonyms in artistic speech. The material for theoretical generalizations served as the female onimikon of Taras Prokhasko’s postmodern novel «NeprOsti». In onomastic study of the works of contemporary authors still many blind spots, which determines the relevance of our work. The aim of this article is to study the role of formally identical poetonyms as components of artistic space. Defined aim involves the following tasks: a) identify semantic-stylistic features of functioning formally identical anthroponyms; b) detect the parameters of postmodernism based on investigated sector of onym writing. Revealed that semantic and stylistic role of naming the same name Anna several generations of women consist in more complicated structure and rhythm of work. By using joint poetonym the author has the option according to requirements combine or differentiate images of women. Is proved that on the basis of poetonyms implemented postmodernism parameters such as an existential fear of loneliness and a tendency to shocking. Introduction to the text formally identical names can be characterized as a gaming method, reference to which is fundamental for the studied style. These results of research confirm the need for a detailed review of other segments onym space novel «NeprOsti» and the analysis of proper names of all postmodern works. Key words: literary anthroponym, poetonym, postmodernism, female onymikon, formally-identical proper names.

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract views: 15
PDF Downloads: 4
How to Cite
Docenko, M. (1). Експресивні можливості формально ідентичних власних назв у художньому мовленні. Journal “Ukrainian sense”, (1), 132-140. Retrieved from https://ukrsense.dp.ua/index.php/USENSE/article/view/140
Section
Articles