Художнє порівняння як джерело експресії в сучасній дитячій літературі

  • Ya. Rybalka

Abstract

Статтю присвячено аналізові художнього порівняння як джерела мовної експресії в сучасній дитячій літературі, особливостям функціонування, класифікації порівнянь за структурою, походженням і призначенням, обґрунтовано потребу вивчення мовних особливостей сучасних літературних казок для дітей, що надзвичайно багаті на тропи, серед яких переважають порівняння. Ключові слова: дитяча література, лексична експресія, тропи, метафорична група, прості та розгорнуті порівняння, загальновживані та індивідуально-авторські порівняння.   Статья посвящена анализу художественного сравнения как источника речевой экспрессии в современной детской литературе, особенностям функционирования, классификации сравнений по структуре, происхождению и  роли, обуславливается необходимость изучения языковых особенностей современных литературных сказок для детей, которые чрезвычайно богаты тропами, наиболее употребляемыми среди которых являются сравнения. Ключевые слова: детская литература, лексическая экспрессия, тропы, метафорическая группа, простые и развернутые сравнения, общеупотребительные и индивидуально-авторские сравнения.   A crucial role in shaping the linguistic world of the child plays a direct communication with parents, mentors, teachers. They form the first communication model, lay the first cultural stereotypes. The second important path is the written word. It is therefore important to analyse what you listen to, and later read Ukrainian children. While working with the works to teach the children to watch the language works, especially for comparisons, comparisons, metaphors. The teacher on the basis of texts has the opportunity to work on enriching vocabulary of children learning to find the right words and figurative expressions. The most popular genre of children’s books – fairy tale. The text of the tales is an excellent material for the formation of skills of coherent speech. Given the above definitely, the actual problem we consider the study of language features of modern literary fairy tales for children, which for the first time are objects of linguistic analysis. Children’s literature is extremely rich on the trail. In the genre of tales of the trail contribute to greater accessibility of the text, highlight and streamline the presentation, reinforce its credibility. Following folk tradition, modern writers among all the tropes rather than comparison. Therefore the article is devoted to the analysis of literary comparison as a source of verbal expression in contemporary children’s literature, peculiarities of functioning, classification comparisons on the structure, origin and purpose. Comparison as one of the expressive means of artistic creativity modern storytellers are divided into simple and detailed. The prospect of work due to the need for further expansion of the aspects of the study of children’s literature in Ukraine over the last 15 years. Key words: children’s literature, lexical expression, trails, metaphorical group, comparison of simple and detailed, common and individual-author.

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract views: 115
PDF Downloads: 41
How to Cite
Rybalka, Y. (1). Художнє порівняння як джерело експресії в сучасній дитячій літературі. Journal “Ukrainian sense”, (1), 179-187. Retrieved from https://ukrsense.dp.ua/index.php/USENSE/article/view/145
Section
Articles